Joensuun seutukirjaston omatoimikyselyyn runsaasti vastauksia

Joensuun seutukirjastossa eli Joensuun, Kontiolahden, Liperin, Outokummun ja Polvijärven kirjastoissa toteutettiin omatoimikirjastojen asiakaskysely 1.11.-31.12.2020.

Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 285. Vastauksia saatiin koko seutukirjaston alueelta, mutta suhteessa eniten niitä kertyi vilkkaammista omatoimikirjastoista eli Enon, Nepenmäen, Pyhäselän ja Reijolan kirjastoista. Iso osa vastaajista oli omatoimikirjastojen käyttäjiä, mutta yli viidesosa vastauksista tuli sellaisilta asiakkailta, jotka eivät ole omatoimikirjastoa aiemmin käyttäneet.

Omatoimikirjaston käyttö ja palvelut

Kyselyllä kartoitettiin omatoimikirjaston nykyistä käyttöä: kuinka usein omatoimikirjastoa käytetään, mihin aikaan niissä asioidaan, mitä palveluita omatoimiajalla käytetään. Erityisesti kiitosta sai mahdollisuus sovittaa kirjastokäynnit omien aikataulujen ja muiden menojen kanssa joustavammin. Palveluista suosituimmiksi osoittautuivat lainaaminen, palauttaminen, varausten nouto ja lehtien lukeminen, mutta kyselyn perusteella myös omatoimikirjastoa käytetään vapaa-ajanviettopaikkana etenkin lukemiseen.

Kaikkiaan vastaajat olivat iloisia omatoimikirjastojen olemassaolosta ja pitivät omatoimimahdollisuutta hyvänä lisänä perinteisen palveluaukiolon rinnalla. Henkilökohtaisen palvelun säilyttäminen on tärkeää sekä asiakkaille että kirjastoille: omatoimikirjastojen tarkoitus ei ole korvata perinteistä palveluaikaa, vaan toimia joustavana lisänä kirjaston palveluvalikoimassa.

Toiveita ja kehittämiskohteita

Kyselystä kävi ilmi, että vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä omatoimikirjastojen nykyisiin palveluihin. Lisäksi kyselyn kautta saatiin toiveita tulevista toiminnoista, joista ehdottomasti suosituin oli viikonloppukäytön palauttaminen. Seutukirjaston alueella omatoimikirjastot ovat olleet alkusyksystä 2020 auki rajatusti maanantaista perjantaihin. Kirjastossa seurataan korona-aikana tarkkaa siivous- ja desinfiointiohjeistusta, eikä tilojen ja pintojen riittävää puhtautta viikonloppuisin voida valitettavasti taata. Viikonloppukäyttö otetaan kuitenkin käyttöön uudelleen koronatilanteen sen salliessa.

Lisäksi vastauksissa nousi esiin toive omien kokousten ja tapahtumien järjestämisestä omatoimiaikana. Tätä varten kirjastossa onkin valmisteilla uusi sopimusmalli.

Vastauksissa toivottiin myös omatoimikirjastojen lisäämistä Joensuun seutukirjaston alueella. Omatoimikirjastoja otetaan jatkossakin käyttöön vähitellen mahdollisuuksien mukaan. Tällä hetkellä seutukirjaston toimipisteistä lähes puolet toimivat myös omatoimikirjastoina ja todennäköisesti omatoimikirjastot avautuvat Ylämyllyllä, Kontiolahdella ja Polvijärvellä kuluvan vuoden aikana.

Myös muihin Vaara-kirjastoihin avataan uusia omatoimikirjastoja lähiaikoina. Omatoimikirjastojen uudet ovenavauslaitteet vaativat nelinumeroisen kirjastokorttiin liitetyn PIN-koodin. Omatoimiasiakkaiden onkin syytä vaihtaa PIN-koodinsa oikean pituiseksi jo hyvissä ajoin.

Jatkossa kirjasto aikoo vastata asiakkaiden toiveisiin myös panostamalla omatoimikirjastojen palveluiden lisätiedotukseen.

Lue lisää Vaara-kirjastojen omatoimikirjastoista tästä linkistä.

lapsi kirjastossa
Kuva: Ilkka Vuorinen / kirjastot.fi